Renkaat kuluvat eri tahtiin vaikka ne olisivat asennettu uusina kaikki samaan aikaan. Tämä johtuu siitä, että esimerkiksi etuvetoisissa autoissa renkaat kuluvat edessä nopeammin kuin takana ja etupyörät hoitavat ohjauksessa suurimman työn. Lisäksi oikeat rengaspaineet renkaissa estävät ylimääräistä kulumista, joten jos kaikissa renkaissa ei ole optimaalisia rengaspaineita, saattavat ne kulua eri tahtiin.
Renkaiden kulumiselle on yllä mainittujen lisäksi monia muitankin mahdollisia syitä, kuten pyörien suuntaus ja oma ajotapa. Renkaiden kulumista onkin syytä seurata varsinkin vaihdon yhteydessä, sillä liian kuluneita renkaita on turha laittaa alle. Lisäksi liiasta kulumisesta voi päätellä mahdollisia ongelmia, esimerkiksi epätasainen kuluminen renkaiden välillä voi viitata suuntaus- tai tasapainotusongelmiin.
Renkaiden kuluminen ja sen estäminen
Renkaiden kulumista on helpoin estää pitämällä rengaspaineet renkaissa kohdallaan. Renkaat päästävät ilmaa läpi ilman puhkeamistakin, joten kerran kaudessa täyttäminen ei ole riittävää. Suositeltu tarkastusväli on noin kuukausi ja paineet kannattaa myös tarkistaa aina ennen pidempiä ajomatkoja. Nykyautoissa olevat TPMS rengaspaineanturit ilmoittavat myös kun renkaan paine laskee liian alhaiseksi. Myös matkustajamäärä ja takakontin painolasti vaikuttaa, joten paineita on suuremman lastin kanssa muutettava normaaleista.
Renkaiden kuluminen lähelle sakkorajaa
EU:ssa on kesärenkaissa säädetty minimiurasyvyys 1,6mm ja talvirenkaissa 3mm. Paras keino välttyä liian kuluneilla renkailla ajamiselta on kauden vaihtuessa tarkastaa kulutuspinta ja tilata jo valmiiksi uudet renkaat ennen uutta kautta. Renkaanvaihtopaikkojen ruuhkat alkavat jo hyvissä ajoin ennen sesonkia ja uusien renkaiden vanteille vaihto kestää pidempään kuin alle laitto. Uusien renkaiden tilaamisessa netistä voi mennä muutamia viikkoja, joten ruuhkaisin sesonki on tämän jälkeen voinut jo mennä ja vanteille laittaminen on tämän jälkeen helpompaa ilman suuria jonotusaikoja.
Jos tarkistat kulutuspinnat vasta juuri ennen alle laittoa voi siitä syntyä ylimääräistä päänvaivaa. Kaikki renkaanvaihtopaikat eivät edes suostu laittamaan alle sakkorenkaita turvallisuussyistä.
Myös renkaan ikä vaikuttaa turvallisuuteen, sillä kumi ei ole tehty kestämään ikuisesti. Vaikka kulutuspintaa vielä olisikin jäljellä, kannattaa yli 5 vuotta vanhoja renkaita tarkkailla myös rakennevaurioiden osalta. Kannattaakin miettiä kaksi kertaa ennen kuin ostaa käytettyjä renkaita, vaikka niiden kulutuspinta näyttäisikin hyvältä. Renkaiden kuluminen on kuitenkin normaalissa käytössä olevissa autoissa yleisin syy vaihtaa renkaat, sillä vanhoja renkaita löytyy pääosin harvemmin käytössä olevista autoista, kuten kesäautoista.