Nykyautoissa rengaspaineiden tarkkailua on helpotettu TPMS rengaspaineanturien avulla (Tyre Pressure Monitoring System). Anturit asennetaan jokaisen renkaan ilmaventtiiliin ja ne antavat autolle tietoa rengaspaineista. Renkaan ilmanpaineen laskiessa alle raja-arvon, tulee ajotietokoneelle näkyviin ilmoitus asiasta. Riippuen autosta ja antureista, voi ilmoitus olla yleisellä tasolla tai rengaskohtainen.
Rengaspaineita on muutenkin syytä tarkkailla, sillä väärät rengaspaineet aiheuttavat mm. renkaiden kulumista.
TPMS rengaspaineanturin asennus
Koska TPMS rengaspaineanturi asennetaan renkaan sisään vanteen venttiiliaukkoon, on tämä huomioitava myös renkaiden vaihdon yhteydessä. Jokaisella anturilla on oma koodinsa, jonka avulla ajotietokone tunnistaa sen, joten talvirenkaissa olevat anturit eivät ole kevään renkaanvaihdon jälkeen enää samat kuin talvella (ellei myös antureita vaihdeta kesärenkaisiin). Renkaanvaihtoliikkeissä pystytään ohjelmoimaan auto tunnistamaan anturit, ellei niitä ole jo aikaisemmin lisätty auton järjestelmään. Antureita on mahdollista tallentaa auton muistiin normaalisti tietty määrä, joten osassa autoja voi olla muistipaikkoja niin talvi- kuin kesärenkaidenkin antureille, kun taas osassa muistipaikkoja voikin olla vain 4 (tai 5 jos autossa on vararenkaassakin anturi). Jos muistipaikkoja ei kaikille 8:lle renkaalle löydy, on ohjelmointi suoritettava jokaisen vaihdon yhteydessä uudelleen.
Koska anturien asennus ja ohjelmointi vaatii normaalia renkaanvaihtoa enemmän välineitä, on tavallisen Matti Meikäläisen entistä vaikeampi vaihtaa renkaat itse. Toki jos anturit ovat sekä kesä- että talvirenkaissa ja ne on ohjelmoitu valmiiksi, voi renkaiden vaihto onnistua myös kotona ilman ongelmia. Ajotietokoneelta saattaa vaan joutua valitsemaan oikeat anturit ja matka voi jatkua.
TPMS-antureiden asennuksen hinta pyörii noin 50 euron tienoilla per rengas, joten renkaanvaihdosta voi tulla entistä kalliimpaa lystiä jos antureita joutuu asentamaan tai korvaamaan uusilla. Itse anturin asennus voi onnistua myös kotikonstein, mutta ohjelmointiin vaaditaan jo alan laitteet. Kotiasennusta ei kuitenkaan voi suositella, sillä asennuksesta johtuvista virheistä voi koitua vaaraa liikenteessä.
Jos antureita ei renkaissa ole, näkyy auton järjestelmässä rengaspaineen varoitusvalo ajon aikana jos TPMS on auton järjestelmässä asennettuna. Kaikissa uusissa autoissa järjestelmä on lain mukaan pakollinen EU:ssa vuodesta 2014 lähtien.
Rengaspaineen varoitusvalo saattaa renkaiden vaihdon jälkeen jäädä palamaan, vaikka anturit olisivatkin toimintakykyisiä. Tällöin auto saattaa tunnistaa automaattisesti vaihdettujen renkaiden anturit noin 15 minuutin ajon jälkeen ja valo sammuu. Jos valo ei sammu, saattaa anturit joutua ohjelmoimaan uudelleen tai niissä saattaa olla vikaa.
TPMS rengaspaineanturi – toimintaperiaate
TPMS rengaspaineanturin toiminta perustuu siihen, että renkaiden paineet asetetaan valmistajan ohjeen mukaisiin arvoihin, jonka jälkeen järjestelmään tallennetaan painearvot. Kun paine jossain renkaassa laskee tietyn raja-arvon alle, ilmoittaa TMPS-järjestelmä siitä kuljettajalle. Näin ehkäistään liian tyhjällä renkaalla ajaminen ajoissa ja vältytään mahdollisilta vaaratilanteilta.
Poimintoja yhteistyökumppaneilta:
Klikkaa tuotetta siirtyäksesi kauppaan